Vi behandler din forespørsel, vennligst vent

Organisasjonen

Organisasjonen

Hovedkontoret til Bergens Tidende er i Krinkelkroken i Bergen sentrum. I tillegg har mediehuset avdelingskontor i Oslo.

Styret og eiere

Styret

– Didrik Munch, styrets leder (bildet)
– Tina Stiegler
– Bernt Olufsen
– Hans E. Matre
– Hans K. Mjelva (ansattvalgt)
– Arthur Knudsen (ansattvalgt)
– John Georg Kulvik (ansattvalgt)

Varamedlemmer:

– Ann-Mari Ågotnes
– Dag Løtveit (ansattvalgt)

 

styreleder_munch1

Foto: Jan M. Lillebø

Eiere

Bergens Tidende AS eies av Schibsted Norge ASA, tidligere Media Norge ASA. Opprinnelig var Bergens Tidende en familieeid bedrift. Da Media Norge ASA overtok sommeren 2009 hadde selskapet ca. 280 aksjonærer.

For å sikre størst mulig redaksjonell uavhengighet, ble J.W. Eides stiftelse opprettet i 1985. Stiftelsens to hovedoppgaver er å godkjenne valg av ansvarlig redaktør og å godkjenne eventuelle endringer i bedriftens formålsparagraf.

J.W. Eides Stiftelse

Den selveiende J.W. Eides Stiftelse ble dannet i 1985. J.W. Eides Stiftelse har som formål å sikre og fremme Bergens Tidende som en frittstående, liberal, borgerlig og partipolitisk uavhengig avis. Stiftelsens to hovedoppgaver er å godkjenne valg av ansvarlig redaktør og å godkjenne eventuelle endringer i bedriftens formålsparagraf. To av stiftelsens styremedlemer velges av Bergens Tidendes generalforsamling, ett medlem oppnevnes av Chr. Michelsens Institutt og ett medlem oppnevnes av Fritt Ord.

Styret i J.W. Eides Stiftelse består av:

– Siri Meyer (leder)
– Stig Tenold
– Siri Lill Mannes
– Arne Strand
– Øyulf Hjertenes (sjefredaktør)

Stiftelsen har siden 1987 delt ut en egen pris til redaksjonelle medarbeidere. Prisen, som er en anerkjennelse for spesielt godt, journalistisk arbeid, deles normalt ut på bedriftens generalforsamling.

Forretningsområdene

Bergens Tidendes driver sin virksomhet hovedsaklig innen to forretningsområder. Disse er reklamemarkedet og lesermarkedet.

Reklamemarkedet

Bergens Tidende er Vestlandets dominerende annonsemedium. Bergens Tidende tilbyr reklameplass gjennom avis, istikk og internett. Hovedomsetningen kommer gjennom tradisjonell avisreklame, men noe av denne reklamen er de siste årene flyttet over til istikkplass. Den kraftigste veksten når det gjelder mediebruk skjer på internett.

På riksmarkedet samarbeidet Bergens Tidende med Aftenposten, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen gjennom det felles salgssamarbeidet Storbysamarbeidet.

Bergens Tidende eier 11,3 % i Finn.no AS og har franchise-rettigheter for selskapet i egen region. Finn.no har styrket sin posisjon som det ledende selskapet i Norge innenfor nett-annonsering.

– Annonser i Bergens Tidende når fram til 312.000 lesere daglig.
– Bergens Tidende leses av alle aldersgrupper.
– Høyt lesertall gir lav pris per leser.
– Bergens Tidende er nyttig for å planlegge innkjøp.

Bergens Tidende har en svært stabil leserkrets; nærmere 90 % av opplaget går til faste abonnenter.

Bergens Tidende stimulerer til å utvikle god og kreative reklame, ved å arrangere den årlige BT-prisen.

Tall fra TNS Gallups Forbruker og Media ’15/1

7 av 10 bergensere leser Bergens Tidende

Bergens Tidende har 312.000 daglige lesere på tvers av alle kanaler og en dekning på 71% i Bergen og omegn. Det er mer enn noe annet mediehus.

Lesermarkedet

196.000 leser papiravisen mandag-lørdag, og 159.000 leser søndagsavisen. BTMagasinet leses av 151.000 personer. Bergens Tidende har en svært høy andel faste lesere – nærmere 90 prosent av det daglige opplaget går til abonnenter.

Digitalt har Bergens Tidende totalt 296.000 daglige lesere nasjonalt, hvorav 103.000 er på mobil.

Leserdekningen er størst i Bergen, hvor 7 av 10 personer over 13 år leser Bergens Tidende daglig. Uansett bakgrunn eller aldersgruppe er det ingen annen avis i Bergen som er like populær. Dette gjelder også blant yngre lesere. På nett er 27% av leserne under 30 år.

Også i nabokommunene til Bergen står avisen svært sterkt. I tillegg har Bergens Tidende mange lesere i resten av Hordaland og i Sogn og Fjordane. Avisen har dessuten et betydelig antall lesere ellers i Norge og utenlands.

Opplag

Bergens Tidendes opplag på hverdager er 73.640 eksemplarer.

I tillegg til aviser i abonnement selges Bergens Tidende hos ca. 1300 løssalgsforhandlere over hele landet , samt på noen sentrale feriesteder i utlandet.

Opplagstall fra 2014. Kilde: Mediebedriftenes Landsforening
Lesertall er fra TNS Gallup (Forbruker & Media ’15/1 Tlf)

Ansatte og ledelse

Ansatte

Bergens Tidende AS sysselsetter 220 årsverk pr 01.03.2015. I tillegg kommer i alt ca 90 årsverk i datterselskapene Beta Vest og lokalavisene; Fanaposten, Vestnytt, Askøyværingen, Strilen og Bygdanytt.

Kontaktinformasjon finner du her.

Ledelse

– Sjefredaktør: Øyulf Hjertenes
– Nyhetsredaktør: Jan Stian Vold
– Politisk redaktør: Frøy Gudbrandsen
– Kulturredaktør: Frode Bjerkestrand
– Prosjektredaktør: Ingvild Rugland
– Direktør lokalaviser: Terje Olsen
– Daglig leder Beta Vest: Sturle Rasmussen
– HR-leder: Beate Thomassen